Friday, October 22, 2010

Petua Anak Pintar


Salam.. =)

mau anak pintar???
ni de sedikit petua..




PETUA ANAK PINTAR

Ramai ibu bapa selalu lupa untuk menasihati anak-anak ketika mereka sedang tidur.

1. Setiap malam apabila anak tidur hendaklah kita wiridkan Ya Latif ke ubun-ubun kepalanya sebanyak yang mungkin atau memadai 100 kali.

2. Membaca surah Al Fatihah 1 kali dan Alam Nasyrah 1 kali.

3. Bercakap cakaplah dengan anak ketika dia sedang tidur dengan menyeru nama penuhnya berbinkan dan berbintikan kepada kita. Percakapan itu berupa nasihat, pujian dan berceritalah tentang perasaan kasih sayang kerana ia sangat berkesan kepada jiwa dan rohnya.

4. Apabila kita sedang berbual-bual dengan anak walaupun dia sedang tidur kita akan lihat matanya bergerak-gerak walaupun dia sedang tidur.

5. Ayah dan ibu hendaklah selalu menyapu air lebihan wuduk yang ada pada kita. Sapulah ke muka dan ubun-ubun anak.

Cubalah petua itu dan Insya-Allah kesannya akan anda lihat sendiri.


sumber : TQVM Mamasue







TERIMA KASIH SUDI SINGGAH SINI.. =D

12 Sila Komen Disini ♪♫♪:

areen_ae said...

trime kasih share petua ni.....akn d praktikkan..

-Sara- said...

thnx 4 the gud info..insyaallah akn d praktikkan :)

☆ lieya latif ☆ said...

info yg sangat bagus....boleh dipraktikkan ni....lieya selalu buat bace alfatihah kat ubun2 anak jek...tapi tu pun mase baby....insyaallah dah bace entry ni bleh diteruskan....

Ema said...

cantik pic tu

Rinna said...

Good info..tq for sharing..

az rina a.k.a jaijina said...

mekacih atas info ni ye..sangat² berguna dan senang untuk dipraktikan..

Huda said...

thanks for sharing..huda sometimes bile ingat mmg akan buat, kdg2 tu dh letih sgt tido terus kan :)

wan nurul hezrina abd halim said...

bgus entry nie.nk gk ank bijak..hehe tq

Nana said...

good info...tq

~Siti Hajar~ said...

thanks for sharing...

akan sy praktik utk anak2 sy tu, mereka sllu xbehave, pening kepala memikir...hehe

'NuReeN' said...

tq utk petua ni.. nureen ada gak amalkan.. baca surah alamnasroh & hembus kat ubun2.. pas2 baca plak 4 qul hembus kat kanan & kiri telinga..
petua yg baru ni nureen akan praktikkan pula.. tqvm...

Rizziela said...

tq's for tips.

Saya selalu cakap dengan anak waktu t ido...tapi tak baca apa2 doakanpun...lepas ni boleh lah saya amalkan...

Semoga anak saya membesar dengan sempurna dan menjadi anak yg cerdikpintar




Related Posts with Thumbnails