Monday, February 14, 2011

Say No to Valentine's Day


Salam.. (^_^)


14.2 just onli a date yer,
takde bagi pepe makna pun,
kalo nk berkasih sayang tak pyh tunggu 14 aribulan,
tetiap ari nk bg bunga r cokelat pun boleh bah!!!
zaman jahiliah dulu lain laa..
kerajaan pn nampak gayanya tahun ni agak bersungguh
dlm usaha mengekang aktiviti maksiat + sambutan Valentine's ni..
bagus, satu anjakan paradigma yg patut dipuji.. =D

Asben plak, 
awal² lagi sound jgn gatel nk meminta pepe on 14.2
dh masuk dlm khutbah jumaat baru ni psl hukumnya HARAM
sambut Valentine's Day ni katanya..

ok.. ok, yela... saya tak mintakkkk...
tapi kalo abg nak bagi ape salahnya,
heheheh, saya terima dgn hati yg ikhlas..
ekekekekek.. :P


oh yes!!!.. esok cuti lagi!!!


Salam Maulidur Rasul tuk semua!!!




Sejarah Valentine


Sungguh merupakan hal yang ironis(menyedihkan/tidak sepatutnya terjadi) apabila telinga kita mendengar bahkan kita sendiri 'terjun' dalam perayaan Valentine tersebut tanpa mengetahui sejarah Valentine itu sendiri. Valentine sebenarnya adalah seorang martyr (dalam Islam disebut 'Syuhada') yang kerana kesalahan dan bersifat 'dermawan' maka dia diberi gelaran Saint atau Santo.
Pada tanggal 14 Februari 270 M, St. Valentine dibunuh karena pertentangannya (pertelingkahan) dengan penguasa Romawi pada waktu itu iaitu Raja Claudius II (268 - 270 M). Untuk mengagungkan dia (St. Valentine), yang dianggap sebagai simbol ketabahan, keberanian dan kepasrahan dalam menghadapi cubaan hidup, maka para pengikutnya memperingati kematian St. Valentine sebagai 'upacara keagamaan'.
 

Tetapi sejak abad 16 M, 'upacara keagamaan' tersebut mulai beransur-ansur hilang dan berubah menjadi 'perayaan bukan keagamaan'. Hari Valentine kemudian dihubungkan dengan pesta jamuan kasih sayang bangsa Romawi kuno yang disebut “Supercalis” yang jatuh pada tanggal 15 Februari.
 

Setelah orang-orang Romawi itu masuk agama Nasrani(Kristian), pesta 'supercalis'  kemudian dikaitkan dengan upacara kematian St. Valentine. Penerimaan upacara kematian St. Valentine sebagai 'hari kasih sayang' juga dikaitkan dengan kepercayaan orang Eropah bahwa waktu 'kasih sayang' itu mulai bersemi 'bagai burung jantan dan betina' pada tanggal 14 Februari.
 

Dalam bahasa Perancis Normandia, pada abad pertengahan terdapat kata “Galentine” yang bererti 'galant atau cinta'. Persamaan bunyi antara galentine dan valentine menyebabkan orang berfikir bahwa sebaiknya para pemuda dalam mencari pasangan hidupnya pada tanggal 14 Februari. Dengan berkembangnya zaman, seorang 'martyr' bernama St. Valentino mungkin akan terus bergeser jauh pengertiannya(jauh dari erti yang sebenarnya). Manusia pada zaman sekarang tidak lagi mengetahui dengan jelas asal usul hari Valentine. Di mana pada zaman sekarang ini orang mengenal Valentine lewat (melalui) greeting card, pesta persaudaraan, tukar kado(bertukar-tukar memberi hadiah) dan sebagainya tanpa ingin mengetahui latar belakang sejarahnya lebih dari 1700 tahun yang lalu.
 

Dari sini dapat diambil kesimpulan bahwa moment(hal/saat/waktu) ini hanyalah tidak lebih bercorak kepercayaan atau animisme belaka yang berusaha merosak 'akidah' muslim dan muslimah sekaligus memperkenalkan gaya hidup barat  dengan kedok percintaan(bertopengkan percintaan), perjodohan dan kasih sayang.


Source Here  
Nak tambah pendapatan tru Heartbeat?
Klik SINI utk maklumat lanjut..



TERIMA KASIH SUDI SINGGAH SINI.. =D

18 Sila Komen Disini ♪♫♪:

Yan said...

ALHAMDULLILAH tak tunggu valentine pun selalu dapat adiah dan makan tpt best2..he..

LYAfrina said...

hehehehehe.. x perasan hari ni 14.2...

tiap hari sayangggggg...
x perlu tgu 14.2..

LYAfrina said...

hb sutir!!

ieda said...

akak pun x perasan arinie 14hb .. ekekkek ok lah tuu dari ingatkan tarikh x der makna nie ..
akak perasan bila terjah umah ellen .. :)

MamaYatie said...

ya lorr..tak yah tunggu 14/2..hari2 valentine :p

☆ lieya latif ☆ said...

yeah !! betol tu....haram! jgn kite sambut...setakat bunge ngan cekelat sok lusa tulat ke bile2 pun leh bagi kan hihihihihi.....

aku sebenarnye tak perasan ari ni 14hb koooo hahahaha...tgk kat entry2 ngan kat fb ni la baru perasan kikiki....

ape2 pun mak suke pic tu...so sweeeeetttt la dear!

eima said...

click HB ngan Bw + folo ...
TQ sbb jengan blog akak ek ...

Ada Dalina said...

a'ah...say no to valentine day...

hari2 leh berkasih syg jugak kan...hehehhe...

AngahSayang2314 said...

angah pun say no... gak.. tapi hari nie angah terpaksa raikan gak..sebab mak punya anibeserii hehehe

~ As ~ said...

yg penting, esok cuti!!!

lia said...

slalu beli coklat biler p petronas... ;p

shima said...

ape yg penting esok cuti..hehe

salam maulidur rasul

LiLy @ MumMyQiStInA said...

Yes..Say NO..Tp klu En.abg nk bg hadiah apa slhnye kan..hehehe..
ApaPon..yg ptng Esok Cuti..SALAM MAULIDUR RASUL..!

.:. Maa .:. said...

erm.. say no... sya minta izin copy ye... nk msk blog saye... tqvm... ;)

noor said...

sy pon dpt email dr JAKIM
say no to valentines

Dilla Ady said...

tu la kan...tak mo la sambut ari kan..da terang lagi bersuluh tak bagus dan haram..so, tak yah..

setiap hari pun ade la ari berkasih sayang kan...

Diya Edhayaa said...

xpyh tggu VD..
hari2 pn ley b'kasih syg..
sng2 jdoh smpy, kawen je cm akak en..
hehe

mama_umar_maryam said...

samelah..dari kecikkk lg mmg dah say no tu vtine nih..




Related Posts with Thumbnails