Sunday, July 3, 2011

Mengapa HAWA tercipta saat ADAM tertidur??


As Salam... =)

artikel yg sy fikir sgt penting utk kaum Adam baca & fahaminya..
tak kisahlah nk praktikkan atau tidak,
janji taw & hargainya sebelum terlambat..

siyes, terharu ngan kenyataan ini.. ;-/ 

Seorang laki-laki jika dia kesakitan, maka dia akan membenci. Sebaliknya wanita, saat dia kesakitan, maka semakin bertambah sayang dan cintanya,, Seandainya Hawa diciptakan dari Adam As saat Adam terjaga, pastilah Adam akan merasakan sakit keluarnya Hawa dari sulbinya, hingga dia membenci Hawa. Akan tetapi Hawa diciptakan dari Adam saat dia tertidur, agar Adam tidak merasakan sakit dan tidak membenci Hawa. Sementara seorang wanita akan melahirkan dalam keadaan terjaga, melihat kematian dihadapannya, namun semakin sayang dan cinta nya kepada anak yang dilahirkan bahkan ia akan menebus nya dengan kehidupannya.

Sesungguhnya Allah menciptakan Hawa dari tulang rusuk yang bengkok yang tugasnya adalah melindungi Qalbu(jantung, hati nurani). Oleh karena itu, tugas Hawa adalah menjaga qalbu. Kemudian Allah menjadikan nya bengkok untuk melindungi qalbu dari sisi yang kedua. Sementara Adam diciptakan dari tanah, dia akan menjadi petani, tukang batu, tukang besi, dan tukang kayu. Wanita selalu berinteraksi dengan perasaaan, dengan hati, dan wanita akan menjadi seorang ibu yang penuh kasih sayang, seorang saudari yang penyayang, seorang putri yang manja, dan seorang istri yang penurut. Dan wajib bagi Adam untuk tidak berusaha meluruskan tulang yang bengkok tersebut, seperti yang dikabarkan oleh Nabi Muhammad SAW, “jika seorang lelaki meluruskan yang bengkok tersebut dengan serta merta, maka dia akan mematahkannya.” Maksud nya adalah dengan kebengkokan tersebut adalah perasaan yang ada pada diri seorang wanita yang mengalahkan perasaan seorang laki-laki.

Maka wahai Adam... janganlah merendahkan perasaan Hawa, dia memang diciptakan seperti itu. Apabila seseorang wanita mengatakan dia sedang bersedih, tetapi dia tidak menitikkan airmata, itu berarti dia sedang menangis di dalam hatinya. Apabila dia tidak menghiraukan kamu setelah kamu menyakiti hatinya, lebih baik beri dia waktu untuk menenangkan hatinya sebelum kamu meminta maaf. Dan wanita sulit untuk mencari sesuatu yang dia benci untuk orang yang paling dia sayang ...

credit : Here







TERIMA KASIH SUDI SINGGAH SINI.. =D

12 Sila Komen Disini ♪♫♪:

eT said...

akak...thanx 4 sharing..nk copy article ni kak yer :)

~aSHa~ said...

bestnye pengkongsian ttg ini..

syahdu plak jadi seorang wanita....

LiLy @ MumMyQiStInA said...

betul..sgt2 terharu & syahdunye menjadi seorg wanita..

ieda said...

sgt2 setuju .. akak pernah dpt email nie .. nice :)

~aSHa~ said...

dear...

berkenaan permohonan tu...eheheh maybe u pernah attend kot kursus tu...skrg ni straight skit...sbb ada org buat aduan kononnya intan selalu bagi kawan2....org lain yg mintak byk kali sekali tak pernah dtg...


btw pesal yu tak bgtau yu apply....ehehehehe kalo idak...leh la ai tgk2 kan

Ema said...

sweet artikel

Acik said...

belum pernah terbaca yg ini. tima kasih utk perkongsian.

aanie said...

huhu...utk pedoman kaum adam...nak copy bleh??

Nur a.k.a admansyah said...

Dik, ahkak suke yang....“jika seorang lelaki meluruskan yang bengkok tersebut dengan serta merta, maka dia akan mematahkannya.” Betul tu.. tapi si isteri pula, jgn ler ambik kesempatan plak atas `kelembutan' suami tu! zaman laa nie... tak ramai suami yg bulih tegur isteri... (ehh.. apsal I memihak pd Adam nie???)

noor said...

harus wajib bc kaum adam..
sweetnyer gbor

Softtouch [Hanim] said...

sgt banggan menjadi kaum hawa...suka bc artikel ni...

Mama Gee said...

suka entry ni sis....tq for sharing :)




Related Posts with Thumbnails