Wednesday, July 4, 2012

Nisfu Sya'aban 2012- Pembuka Lembaran Baru!


As Salam..


: mashamnyer anak dara saya nih ;-p :


Pas maghrib nnti, dh 15 Sya'aban jugak dipanggil malam Nisfu Syaaban.
Istilah " Tutup buku lama, bukak plak buku baru ".. =)


"Hari Nisfu Syaaban adalah hari dimana buku catatan amalan kita selama setahun diangkat ke langit dan diganti dengan buku catatan yang baru. Catatan pertama yang akan dicatatkan dibuku yang baru akan bermula sebaik sahaja masuk waktu maghrib, (15 Syaaban bermula pada 14 hb Syaaban sebaik sahaja masuk maghrib)."


Oleh yg demikian, saya dgn ini memohon ampun & maaf kiranya ada silap tuturbicarakomen yg mengguris hati sahabat alam maya sekalian.. kite start 0-0 blk, heheheh.. ;-p



Dari Abu Hurairah r.a : Nabi saw bersabda :


Telah datang kepadaku Jibrail pada malam nisfu Syaaban dan dia berkata : “Ya Muhammad, pada malam ini pintu-pintu langit dan pintu-pintulah rahmat dibuka. Maka berdirilah dan kerjakan solat lalu angkatlah kedua tanganmu ke langit”.
Kata saya : Hai Jibrail, apakah erti malam ini?
Dia menjawab : “Pada malam ini telah dibuka 300 pintu rahmat, maka Allah swt mengampuni orang-orang yang tidak mensyerikatkan Allah dengan sesuatupun, kecuali para ahli sihir, dukun, orang yang suka bermusuhan, peminum khamar, orang yang berbuat zina, pemakan riba, orang yang derhaka kepada kedua orang tua, orang yang suka mengadu domba dan orang yang memutuskan tali persaudaraan, maka sesungguhnya mereka itu tidak akan diampuni sehingga mereka bertaubat dan tidak mengulangi.”


Antara amalan pd malam Nisfu Syaaban ni :-

(i) Selesai sembahyang Maghrib hendaklah membaca Yasin dengan niat panjangkan umurnya dalam mentaati Allah. Kemudian berdoalah. Kemudian dibacakan pula Yasin dengan diniatkan diluaskan Allah rezekinya yang halal dan diberkatinya, kemudian lalu dibacakan doanya. Kemudian dibacakan pula Yasin dengan niat minta mati dalam iman, kemudian lalu dibacakan doanya.

(ii) Pada malam Nisfu Syaaban sangat baik memperbanyakkan beristighfar (memohon keampunan) dan taubat dari dosa-dosa besar dan kecil serta meminta diampunkan Allah ibubapa kita dan keluarga kita.

(iii) Memohon keampunan dua ibubapa, maksudnya: Ya tuhanku ampunilah aku dan kedua ibubapaku dan rahmatilah duanya sepertimana mereka mendidik aku di waktu kecil. (Rabbigh firli waliwa lidaiya warham huma kama rabbayaani soghiro)

banyak lagi amalan² sunat lain kat http://dakwah.org/blog/?p=398 


: dh janji ngan ini budak mlm ni.. :


lagi 15 hari Ramadhan akan menjelma,
Ahlan Wassalam Ya Ramadhan!







TERIMA KASIH SUDI SINGGAH SINI.. =D

15 Sila Komen Disini ♪♫♪:

salwana nordin @ che'wa said...

alhamdulillah..

sama2 kita m'imarahkn malam ini ye dgn segala doa :)

mudah2an Allah perkenan doa hambaNYa

lieyalatif said...

ni laa peluang yg kite patut grab tu tanam azam....beramal ibadah....berdoa ....insyaallah semoga kite semua diberkati.....

comel anak dare ko leily...sejuk mate tgk bertelekung gini .....

Fieza79 said...

tutup buku lama bukak buku baru..0-0 kan..semoga di berkati segala amal ibadah kita selama ini..

comel nya anak dara bertelekung..nk gi mana tu..masjid ke tu..alhamdulillah..melentur buluh biar dari rebung nya kan..

YaYaNsMuM a.k.a YM said...

Thanks dear for sharing.Sangat2 berguna.Semoga buku baru kita nanti bakal dipenuhi dgn perkara yg baik2, kan?insyaallah...amin.

norhidana said...
This comment has been removed by the author.
norhidana said...

tq sbb share sama2 kak...
insyallah sama2 lah kite tambahkan amalam mlm nih...

Huda said...

sy pun sama :)

LiLy @ MumMyQiStInA said...

Comelnye anak dara leily ni..
Sama2 ye start 0-0.. :)
Insyallah..semoga amal ibadah kita diberkati^^

|| NaFiRaa || said...

mohon maaf jugak yer..:)

mak mertua zura yang selalu ingatkan kami pasal malam nisfu nih..:)

HeNRieTTa JoSe said...

Thanks for the share.....rietta juga ambil kesempatan ini untuk mohon ampun dan maaf atas segala kesilapan...


PSSS....masham pown anak dara tu...tetap maintain comel....cam mama dia gak....

mama_umar_maryam said...

insyaAllah..hrp2 diangkat amalan2 kite ;)..sweet je alya pki tudung tu..suci sungguh anak2 nikan

ct rahani said...

salam nisfu syaaban jugak utk leily sekeluarga..

cantik anak dara leily bertelekung.. sejuk je hati tgk kan..

munna said...

tq for sharing....munna pun sama nak ambil kesempatan ni memohon maaf

Nad @ MamaZN said...

saya pun mintak maaf jugak kak..

fieda said...

saya pun nk mintak mahap byk2 ye..




Related Posts with Thumbnails