Thursday, October 11, 2012

Projek Madu


As Salam..


Bukan madu sebarang madu yer, ini madu asli punyer. Kalo madu yg satu lagi yg majoriti kaum pompuan anti tu, tanak jugak aku.. hahah, Nauzubillah.. Mintak simpan jauh2 ;-). Biarpun depa kata manis, kaum pompuan ttp ckp itu kelatttt.. ;-p

Ini projek terbaru jabatan aku, penternakan kelulut (trigona spp ) dan lebah madu (apis cerana) aka lebah local. Wlpn bknnya aku bkn pegawai teknikal yg dikhususkn jaga projek ni tp aku suke buat² sibuk psl ape blh belajar benda baru =). Nak lg benda yg jarangkali blh tengok dekat ni. Pengalaman okeh! Biasa duk tgk online aje dulu², dlm farmville tu... hehehhe.. =)


Apis cerana & koloni barunya


ekceli  minatang tu sume dibeli okeh. Bkn seniri tangkap r jinakkan. Mahal jugak lebah² ni, dlm RM1200 termasuk sekor lebah ratu matang, lebah pekerja, lebah jantan & 8 keping comb tu. Aku try gak skoden kot mane tau ade ratu lebah kuar, cantek ke idop tp hammpeehh... tadak. Duk ber-manicure pedicure agaknya tu.. hahahah.. =D

yg kayu 8 btg tu la org panggil comb


tu istana hinggap lebah²..


Yang ni plak lebah kelulut, trigona spp. Bkn jenis lebah yg menyengat spesies minatang ni. Madunya banyak khasiat terutama penjagaan dalaman juga mengandungi aktioksidan yg tinggi. Sekeping aje gambo sempat snap sbb kotak die taleh buke lama, nnti depa merajuk bersarang kat lain plak. Madunya dh leh rasa aritu tp aku tak sempat nk rasa. Dorang ckp best. Rege madu kelulut ni pun lebih mahal dr madu lebah biasa.




Nnti bler dh dorang nak harvest amek madu dorang ni aku curi2 snap lg yer. =)


TERIMA KASIH SUDI SINGGAH SINI.. =D

16 Sila Komen Disini ♪♫♪:

Bitt (double IS) said...

mak aii mahalnya harga lebah tuh!
:0

NM02 said...

perggh......

lieyalatif said...

eh aku suek entry ko ....at least ko berkongsi info pasal lebah2 nieh....mahal rupenyekan ....nanti ko tunjuk tau mase harvest hasilnye...

ni ko pakai baju khas yg mcm angkasawan tu ke wey....

Cho Zila said...

pernah tenogk kat dokumentari mana tah.. tapi memang nampak bestjer...

chewa said...

WAHHHHH GOOD INFO NI..

KAU PEGI TENGOK EK?

NNT TUNJUK HASILNYA YE :)

Lia said...

bagus ni blh tgk dr dkt pic lebah2 tu punya sarang madu dia.. :)

JaSSNaNi said...

owh.. bukan murah gak nak bela lebah no.. rm1200 tu... camne la madu lebah tu tak mahal kan..
madu kelulut tu besa dengar kat tv hari tu.. mmg spesies tak menyengat... tapi tak kurang kebaikannya gak.. :) hai.. nak bisnes madu plak ke lepas ni? ahakkkss

Suraya Baharun said...

good info...suka n3 ni..

Nafira usof said...

waaahhh.. sgt berinfo.. sebelom nih tau beli madu jer... adik ipar zura pandai carik madu lebah asli.. selalu beli ngan dia jer.. kekekeke

eima said...

kelulut ...kat pintu rumah tok ai pun byk ...meleleh2 madu die .... tp semut tak hurung pun ...

tok kate biar la dok dlm tu ...syg nk pecah pintu

Nur a.k.a admansyah said...

hmm.. nanti continue lagik! best gakk citer psl lebah nie! (takmo ler sebut MADU tu :-p)

p/s: psl buku yg Alya bc tu nmpk interesting! yg english tu... nanti nk belikan utk my Adam! TQ

mamalieyna said...

bagus kongsi info..kalau tak kami ni taktau pun..hee~

mama aryan said...

suka makan madu lebah..tp takut dgn lebah..info yg bagus,mahal juga lebah2 ni

Izan Ishak said...

boleh tahan mahal juga lebah sekali pakej ngan 'rumahnya' tu ye.

izan skrg terfobia ngan lebah sbb baru ni balik kg ada lebah dok buat sarang dlm bilik... huhu...

HeNRieTTa JoSe said...

pernah rasa...mmg manis....tapi yang stu lagi tu....minta dijauhkan jugak lew....

Ema Blog said...

harga boleh tahan nyer




Related Posts with Thumbnails