Friday, December 21, 2012

Kalaulah Dia Ada..


As Salam


2,3 ari lepas aku terbaca satu cerita yg sgt menyentuh perasaan aku. Membuat airmataku bertakung mujur dpt disekat. Kalo tak.. maluuu ;-p. Cerita yg di share kat wall fb oleh Kak Nur siyes sedih! Jap nk share sini!





Demi anak pakcik ni sanggup menghantar anaknya. mereka tinggal di gombak dan hantar anaknya di IPG melaka.

nak di jadikan cerita pakcik ni tersalah jalan masuk seremban dari gombak dan terus ikut bukit putus melalui kuala pilah untuk ke melaka melalui tampin. katanya lagi,mereka berdua beranak bertolak dari gombak pukul 3 pagi dan bersolat subuh di nilai kemudian meneruskan perjalananan dan sarapan di kuala pilah.

Mendengar cerita pakcik ni, dlm hati aku berkata, "balik dari melaka ni aku akan ikut jalan blk ke seremban ikut jalan yg pacik ni lalui td" ... bila sudah abis selesai di IPG (instutut perguruan), blk ja terus ikut jln tersebut iaitu dr melaka ke seremban melalui tampin dan kuala pilah. Boleh tahan juga jalan tersebut dgn selekohnya yg tajam dan lory lagi......

cuba kita bayangkan pakcik ni dgn anaknya melalui jalan ni dgn beg dan bekalan mereka....sebak hati bila mendengar cerita pakcik ni...
di kesempatan ini aku sendiri mempelawa pakcik ni pada ari jumaat ini "pakcik tak perlu la amik anak pakcik, nti saya akan hantarkan anak pakcik sekali ke gombak"....

sayu hati lihat wajah seorg ayah yg sanggup bersusah payah utk anaknya agar anaknya sentiasa berjaya depan matanya sendiri...
semoga Allah memberi rezki yg melimpah ruah pada keluarga pakcik ni....

pada semua,hargai la ayah, bapa, walid, dady, papa, baba kita selagi mereka masih hidup... kasih mereka tidak pernah luntur utk kita yg bernama anak.

- Pena : Kee Perantau Simpang Tiga -

Jangan ingat kita lah orang yang paling hidup susah, ramai lagi yang lagi hidup susah berbanding kita. Ingat juga, jangan kita sombong, kedekut ketika kita senang, kita belum tahu bagaimana kita di hari kita susah nanti. renung-renungkan dan selamat beramal!

- Pena : Kee Perantau Simpang Tiga -

via Nur Ala Nur Academy

----------------------------------------------
Follow Kami : https://twitter.com/layarminda



Betapa beruntungnya mereka yg masih ada mak ayah kan. Betapa besarnya pengorbanan mereka ni tak mampu kite nk balas. Cam crite itulah, demi anak keselamatan dh duk nombor berapa ntah...


aku mmg cpt sedih sket lately nk lg baca cerita camni. Mebi psl aku dh jd anak yatim skrg baruku tahu betapa bertuahnya mereka yg msh ada mak ayah dalam hidupnya. Iyelah, semua yg hidup pasti akan mati tp cara kematian arwah ayahku mmg sedikit pun tak pernah aku sangka & jangka. Rasanya terlalu tiba² takde sedikit pun tanda² yg aku akn jd anak yatim sekelip mata. :-(.

Mmg terlalu perit tanpa ketua keluarga nak lg aku merupakn anak sulung dlm keluarga. Bkn mengeluh ataupun rasa terbeban cuma kalo ade ape² yg perlukan tenaga mahir tu aku rasa agak tertekan. Iyelah, aku mane reti nak tukang- menukang, beki membeki sume mana kalo ade yg rosak. Aritu mesin basuh ntah caner shock die, seminggu gak taleh basuh kainbaju nk tgu asben blk weekend ;-p. Kalo blh sikit pun tanak menyusahkan sesiapa, hatta suami sendiri kecuali terdesak sgt. Selagi aku blh buat sendiri mmg aku akan cuba sedaya upaya. tapi Alhamdulillah, mostly semua urusan kematian arwah Allah mempermudahkan segalanya. Syukur Ya Allah!

Kalo arwah adakn atleast dpt jugakla betul mane yg blh dibetulkn, kan. Hukhukhuk.. sedey la plak ;-(


Dan kalaulah Dia ada  jugak... hari ini pasti akan ku lihat senyumannya  sempena ulangtahun kelahiran arwah yang ke- 61. Alangkah bestnya kalo peluang itu masih ada... Tahun ni tadak kek besday cam thn lepas , hanya doa saje yg mampu aku sedekahkan.

Semoga Allah mencucuri rahmat ke atasnya & menempatkan arwah ayahku dikalangan mereka yg. beriman, Amin!!!





TERIMA KASIH SUDI SINGGAH SINI.. =D

12 Sila Komen Disini ♪♫♪:

mama tisya said...

al-fatihah utk arwah ayah leily...pakcik tu lalu bukit putus tu jln tu mmg slalu berlaku kemalangan...tp demi anak ibu bapa sanggup lakukn apa saje

ct rahani said...

Al-fatihah utk arwah ayah sis leily.. semoga rohnya sentiasa tenang di alam sama.. amin.. sabar yer dear.. :)

lieyalatif said...

sedih...dan sayu.....tu org kate pengorbanan seorang ibu dan bapa mmg takde tolok bandingnyer ....

Kakizan Omar said...

al fatihah..

Suraya Baharun said...

semoga ayah leily ditempatkan dikalangan insan2 yang disayangi dan dikasihi Nya...

Ena's Palace said...

sedihnya...
Al-Fatihah buat arwah...

intanfirdaus247 said...

alal fatiha untuk arwah ayah leily..
baca kisah pakcik ni rasa sebak

Nur a.k.a admansyah said...

alahaiii... akak pun SHARE dr Fb org gaks! sedih kan? tapi, bc coretan awak... lagi sedey tawww! Bykkn sedekah al fatihah & bacaan ayat2 Quran utk arwah Leily yea!

Al fatihah.. & TQ

Kakzakie said...

Itulah betapa besar pengorbanan ayah. Moga roh ayah Leily ditempat bersama para solihin. al-fatihah..

ieda said...

ya allah akan punn dik berderau darah rasa nya bila baca ..
sedih dan sgt2 terharu ..
bukan semua bapa boleh berkorban macam nie ..
bila ada , hargai lah mereka ..
sob2 ....

suhaina laui. said...

sades nye citer tu....al-fatihah utk ayh lily yer

Riedaffya ibrahim said...

takziah dan alfatihah..




Related Posts with Thumbnails