Thursday, May 31, 2012

Norefal - Vitamin E Softgel


As Salam...


Benda alah ni plak aku pakai malam skrg..

: Norefal Vitamin E softgel :

asek try aje aku nihkan, pantang org promote sket.. ;-p
tp itupun setelah diteliti kesahihahnyer jugak..
camne la nk kawal tabiat perabes $$ aku ni!

so far, baru sebulan aku pakai,
mmg besssttt sgt, cepat aje meresap dlm kulit,
licin,  x melekit sbb asben tadak pun komplen.. ;-p
& wangi aje bler sapu..
sekali tgk mcm vitamin rambut pun hade!

kalo tanya keberkesanannyer aku senri x gheti nk jwb..
ituler, akuni pakai taklah konsisten sgt..

kdg rajen pakai, kdg malas eh tak ingat tak pakai..
manela nk dpt kesan yg baik.. apela aku ni! 
org shantek kite nk shantek, tp malas..
huhuhu.. * #brainwashdiriseniri *

korang yg mane dh lama terai, 
share² la sini perubahan nyer yer.. =D








by: Leily

TERIMA KASIH SUDI SINGGAH SINI.. =D

Wednesday, May 30, 2012

Wordmore Wednesday : Glitterati ditarik???


As Salam..


Check dashboard pg ni, terpampang la..


ekceli, tatau dr biler benda alah ni dh bertukar,
jarang benor aku tgk, kecuali dh nk cash-out $$, hehehe.. =D

Ntah ape kes plop pantang larang yg telah haku langgor,
sampaikan pihak Nuffnang tarik dh status Glitterati makkkk.. ;-p
sampai atikan, tade angin tade ribut, tade puting beliung..
tuptup, ditarik ghitu ajekan status blog mak yg nyawa² ikan ni..

eh, tolooooongla... 
setau mak, tade plak mak bersekongkol ngan advertiser len..
mak msh setia pd yg 1, tade nk curang² nyer.. ;-p
kes len, Wallahualam la plok..
 
huhuhu... replyla cpt, ape kes plak nih!!!
tak senang duk makcik ..





by: Leily

TERIMA KASIH SUDI SINGGAH SINI.. =D

Tuesday, May 29, 2012

Operations Safety Workshop 2012 di Swiss Garden Resort & Spa


As Salam..


*dh lama n3 ni tersimpan dlm draft,
x sempat nk publish*



Bertempat di Swiss Garden Resort & Spa, Kuantan lagik yer..
nvmind, ai suke, tpAlya lagik suke!
aritukan dh dtg sini tp kaki masih bersimen,
so kalini peluang mmg takkan dilepaskan lagi.. heheheh 

Ni asben punyer program, 2D1N  tp biasalah..
aku slalu dpt offer tuk jd PA asben lately.
peluang keemasan sebegini rugi beno kalo dilepaskn, 
dpt menginap di hotel best plak tu.. =)


So, sepanjang asben training course,
aku la yg melayan segala karenah maknenek si Alya ni,
karenah apelagi kl duk hotel,
mandi, mandi & mandi sampai check-out!


Alya jumpe kwn baru, Arissa - anak kwn asben..
seb bek ada geng, kalo tak.. 
maunyer skali diajak mommie mandi.. ;-p


ni geng² baru, sumenye anak kwn2 asben..
hohoho... makin lama la dorang berkubang ni..  >:(




main baling² putik kelapa,
siapa dpt die kire terror la konon .. =D =D 



masa ni matahari dh tinggi, hampir atas kapla,
tp tanak naik2 lg, aku yg duk menunggu pon dh nek kematu punggong!!
sabo ajelah..


 pastu, lapo kemain lagik..
mujur dpt makan free, tumpang jd staff dorang jap.. heheh
neway, makanan sume superduper best!!!!
tp taleh melantak byk, tank kecik..
plus malu kat opismate asben.. nnti ade yg cakap..
"bini sapaaaa tu kuatnyer melantak !.."
muaaahahahha... ;-p 

menu diet saya konon.. ;-p
tp selepas makan sepinggan penuh nasi, heheheh.. 


Alya saya yg hepi dpt makan free,
pas tambah, tambah kek.. =)


geng baju oren dh serang!






psst:-
bestkn jd PA suami ni, blh mengekor aje sanasini..
aishhh.. hati aku dh berbelah bg skrg sejak mc lama aritu..
Ya Allah, semoga Engkau mempermudahkan segalanya, amin!!!








by: Leily

TERIMA KASIH SUDI SINGGAH SINI.. =D

Monday, May 28, 2012

Digigit Lipan & Petua


As Salam...


Mlm td sdg asyik meng-iron baju,
tetiba rasa mcm ada benda merayap atas kaki..
panik & rasa geli merayap semcm aje trus aku menjerit..
i tot lipas, rupanya minatang ini..




adussss, nk pitam rasanya digigit...
mebi terperanjat sbb UAI ckp die akn menggigit bile rasa terancam..  
maunyer tak gelabah kan, ngan mak aku skali..
cpt² die pi amek Minyak Gamat.. ;-p
ntah ok ke tak, aku try aje sapu..

Alhamdulillah, 
sampai ke pg ni tade ape² bengkak timbul kt tempat kena gigit tu,
cuma rasa sakit² menyucuk- nyucuk ghitu..
nasibkan kena kat mommie,
kalo kena kat Alya?..
huhuhu, nauzubillah.. mintak dijauhkan sume tu!




Petua Digigit Lipan  dr Ustaz Azhar Idrus :-







by: Leily

TERIMA KASIH SUDI SINGGAH SINI.. =D

Sunday, May 27, 2012

Skrin di 9: Hilangnya Doa Seorang Ibu


As Salam...


Mostly, ramai yg duk borak psl cerita ni..
ada yg post status komen crite ni best, meruntun jiwa la,
ada yg siap nanges lg.. ;-p
ekceli, mmg aku x tgk crite tu..

Disbbkn ramai yg ckp best & byk terselit pengajaran,
akupun dgn gigihnya mencarila... 





sesape yg blom tgk lg,
silalah tgk tp pastikan sekotak tisu disisi anda.. heeheee..







by: Leily

TERIMA KASIH SUDI SINGGAH SINI.. =D

Friday, May 25, 2012

4 Cadangan CUEPACS utk. Penjawat Awam Wanita


As Salam...


Alangkah gumbiranya arini bler terpampang berita ni 
di wall fb akhbar Berita Harian, 25 mei 2012:-




  • Bersalin di hospital swasta sehingga anak ketiga
  • Wad kelas satu hospital kerajaan untuk bersalin anak keempat dan seterusnya  
  • Cuti bersalin tiga bulan gaji penuh sehingga kelahiran anak ketujuh
  • Cuti tanpa rekod 14 hari diperluas bagi urusan kecemasan keluarga terdekat 


Saya menyokong penuh tuntutan ini, 
nk lg bab cuti tanpa rekod 14 hari tu..
mmg sgt stress & kalut time menguruskn hal² kecemasan keluarga.
 
sy ni dahla anak sulung so tanggungjawab mmg lebihla..
contoh baruni, time arwah ayah msh koma kat ICU..
ngan boss lg sms ada org nk mai check aset kt opis.. huh, peningggggg!!!
Cuti tahunan plak x brape nk ada.
skrg ni sume urusan personal over than 4 hrs, sila amek cuti rehat...
perjlnn ke opis pn dh amek masa 40 min. sehala okeh!
 
bkn mengeluh, tp meluahkan!!
sgt perittttt skrg ni, blerla JPA nk bg berita baiiiik ni?? *doa!*
 
 
 
 

by: Leily

TERIMA KASIH SUDI SINGGAH SINI.. =D

Wednesday, May 23, 2012

WW #11: Kek Hari Lahir Terakhir


As Salam..



gambar dari SINI,
Taken on 21 Dis. 2011. 







Ya Allah Ya Tuhanku, 

Ampunilah dosa² sewaktu hayatnya, 
Lapangkn kubur ayahku, Cucurilah rahmat  ke atasnya,
serta tempatknlh arwah dikalangan mereka² yg beriman 
& beramal soleh..
Amin!!!!







by: Leily

TERIMA KASIH SUDI SINGGAH SINI.. =D

Tuesday, May 22, 2012

Doa & Kelebihan Berpuasa di Bulan Rejab


As Salam..


Sy x dpt nk berpuasa sunat 1 Rejab arini,
demam terkejut & batuk² manja msh bermaharajalela..
alangkah ruginya saya, huhuhu!!!

thn lps masa arwah msh ada,
kitorang salu pose sama², berbuke pose sama² mcm bln Ramadhan..
sonot taw, mcm dh nk dkt raya.. (^_^) 
argghhh, kenangan.. kenangan!




Diriwayatkan bahawa Nabi SAW telah bersabda:-


“Ketahuilah bahawa bulan Rejab itu adalah bulan ALLAH, maka barangsiapa yang berpuasa satu hari dalam bulan Rejab dengan ikhlas, maka pasti ia mendapat keredhaan yang besar dari ALLAH SWT."



Bulan Rejab kembali lagi. Ia merupakan bulan yang sangat dimuliakan di dalam Islam. Banyak hadis Rasulullah S.A.W. yang telah diriwayatkan oleh para sahabat Baginda mengenai kelebihan bulan Rejab, bulan ketujuh di dalam kalendar Islam. Rejab bermaksud ta'azim (kebesaran, keagungan, kemuliaan) kerana Allah S.W.T. akan melimpahkan rahmat-Nya, kemurahan-Nya dan Ruangan Bimbingan Rohani kali ini menyorot fadhilat bulan Rejab dan beberapa hadis Rasulullah S.A.W. berkenaan dengannya.

Amalan terbaik di dalam bulan Rejab ini ialah berpuasa. Maksud hadis Rasulullah S.A.W. tentang kelebihan berpuasa di dalam bulan Rejab adalah seperti berikut: 


Puasa 1 hari - Seperti berpuasa 40 tahun dan mendapat keredhaan Allah serta syurga tertinggi.
Puasa 2 hari - mendapat kemuliaan besar daripada Allah dan dilipatgandakan pahalanya.
Puasa 3 hari
- dijauhkan dugaan dunia oleh Allah, dijadikan sebuah parit panjang yang menghalangnya ke neraka,
Puasa 4 hari - diselamatkan daripada siksaan akhirat kelak serta fitnah Dajjal.
Puasa 5 hari - aman dari azab kubur.
Puasa 6 hari
- dibangkitkan dari kubur dengan muka bercahaya.
Puasa 7 hari - Allah mengunci 7 pintu neraka jahannam baginya.
Puasa 8 hari - Allah membuka 8 pintu syurga baginya.
Puasa 9 hari - keluar dari kuburnya lalu menyeru "Laailahaillallah" dan tidak ditolak dia dari memasuki syurga.
Puasa 10 hari
- Allah memperkenankan semua permintaan dan hajatnya, dijadikan hamparan perhentian di titian Siratul Mustaqim setiap satu batu dan dijadikan 2 sayap untuk terbang seperti kilat di titian Siratul Mustaqim.
Puasa 13 hari - Saidina Ali berkata bahawa fadilatnya seperti puasa 3,000 tahun.
Puasa 14 hari - Saidina Ali berkata bahawa fadilatnya seperti puasa 10,000 tahun.
Puasa 15 hari - Allah mengampunkan semua dosanya yang lalu di samping menggantikan amalan kejahatan dengan amalan kebaikan. Saidina Ali berkata bahawa fadilatnya seperti puasa 100,000 tahun.
Puasa 16 hari - dapat melihat wajah Allah di dalam syurga dan orang pertama menziarahi Allah di dalam syurga.
Puasa 19 hari - Dibina sebuah mahligai di hadapan mahligai Nabi Allah Ibrahim dan Nabi Allah Adam.
Puasa 20 hari
- Allah mengampunkan segala dosanya yang lalu, dan melakukan amalan baik dengan baki umurnya.

  • Sesiapa yang berpuasa 3 hari dalam bulan Rejab dan beribadat pada malamnya seperti dia berpuasa 3,000 tahun, diampunkan baginya 70 dosa-dosa besar setiap hari, ditunaikan 70 hajat ketika keluar nyawa dari jasadnya, 70 hajat ketika di dalam kuburnya, 70 hajat ketika terbang suhuf (ketika Al-Quran dinaikkan ke langit), 70 hajat ketika ditimbang amalannya di Mizan, dan 70 hajat ketika melalui titian Siratul Mustaqim.
  • Berpuasa pada 27 Rejab (Hari Israk dan Mikraj) seperti berpuasa 60 bulan pahalanya, jika disertai dengan sedekah seumpama puasa 1,000 tahun.
  • Dapat meminum air sungai yang dinamakan Rejab yang mana airnya lebih putih dari susu, lebih manis daripada manisan, lebih dingin dari salji.
  • Setiap umat Islam yang berpuasa di bulan Rejab seperti mengerjakan ibadat seumur hidupnya. Tambahan bersedekah seperti beribadat seribu kali haji dan umrah. Dibina untuknya seribu mahligai dengan seribu bilik dan seribu bidadari, lebih cantik daripada matahari seribu kali.
  • Sedekah di bulan Rejab seumpama sedekah seribu dinar, dituliskan kepada tiap-tiap helai bulu romanya seribu kebajikan, diangkat seribu darjat dan dihapuskan seribu kejahatan serta dijauhkan daripada api neraka.
Orang yang lemah dari berpuasa di bulan Rejab hendaklah bersedekah tiap-tiap hari, sekurang-kurangnya sebuku roti.

Kelebihan lain bulan Rejab:
 
  • Di dalam bulan lain Allah membalas amalan umat-Nya 10 kali, tetapi di dalan bulan Rejab Allah akan membalas amalan umat-Nya 70 kali.
  • Sesiapa meminta ampun (beristighfar) pada pagi dan petang 70 atau 100 kali di dalam bulan Rejab, diharamkan tubuhnya daripada api neraka.
  • Rejab bulan Allah, Sya'aban bulan Rasulullah. S.A.W, Ramadhan bulan umat Rasulullah S.A.W.
  • Rejab adalah bulan menabur benih, Sya'aban bulan menyiram tanaman manakala Ramadhan bulan menuai.
  • Amalan di dalam bulan Rejab menyucikan badan, Sya'aban menyucikan hati manakala Ramadhan menyucikan roh.
  • Rejab adalah bulan maghfirah (keampunan), Sya'aban bulan syafaat manakala Ramadhan bulan menggandakan kebajikan.
  • Rejab adalah bulan taubat, Sya'aban bulan muhibbah manakala Ramadhan bulan dilimpahi pahala amalan yang banyak.
  • Pahala amalan baik di dalam bulan Rejab diganda 70 pahala, Sya'aban diganda 700 pahala dan Ramadhan diganda 1,000 pahala.

Beberapa amalan lain yang baik dilakukan dalam bulan Rejab:
 
  • Menyucikan diri daripada dosa dengan bertaubat dan memohon ampun
  • Membersihkan hati yang lalai dan alpa melalui amalan istighfar dan zikir
  • Mendekatkan diri kepada Allah dengan menunaikan solat
  • Memohon keselamatan dan kesejahteraan dengan berselawat dan berdoa kepada-Nya
  • Menginsafkan diri dengan membaca kisah teladan perjuangan Rasulullah S.A.W. dan sirah Islam lain.


Peristiwa penting yang telah berlaku dalam bulan Rejab:
  • Israk dan Mikraj (27 Rejab)
  • Solat 5 waktu difardukan ke atas umat Islam (Malam Israk Mikraj)
  • Perang Tabuk terjadi di dalam tahun ke-9 Hijrah.

Secara ringkasnya, Israk dan Mikraj adalah sebuah peristiwa di mana Nabi Muhammad S.A.W telah di"israk"kan (dibawa berjalan) dari Kota Mekah ke Baitul Muqaddis serta di"mikraj"kan (dibawa naik ke atas) ke Sidratul Muntaha untuk mengadap Allah S.W.T di mana Solat 5 waktu telah difardukan ke atas umat Islam melalui Rasulullah S.A.W. Semuanya berlaku di dalam satu malam sahaja.


Firman Allah SWT:



"Maha Suci Allah yang telah memperjalankan hamba-Nya pada satu malam dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa yang telah Kami berkati sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebahagian dari tanda-tanda kebesaran Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui."
(Surah Al Israa': 1) 

sumber: http://armysyaz.multiply.com


by: Leily

TERIMA KASIH SUDI SINGGAH SINI.. =D

Monday, May 21, 2012

13.5.2012 - Pergi Mu Tiada Kembali..


As Salam...


Tataw sy nk start cite dr. mane..
kekuatan menulis menaip kejap dtg, kejap pegi..

kali ni biarlah sy abadikan sedikit kenangan perit,
kejadian dimana sy & keluarga telah kehilangan ayah tersayang 
dlm tempoh masa yg agak singkat, x pernah sy jangka... ;-(


kenangan bersama arwah, Kolej Matrikulasi Pahang, 2009
gambar dari SINI



Tarikh 13 Mei 2012|Ahad, lebihkureng jam 9.55 malam,
arwah ayah sy menghembuskn nafasnya yg terakhir di
ICU, Ting.3, Hosp. Sultanah Nur Zahirah, K.Trg stlh 5 hari bertarung nyawa.. 
Disaksikn sendiri oleh sy & ahli keluarga terdekat..
fyi, Arwah ayah sy terlibat dlm kemalangan jlnraya 
pd 8 mei 2012|Selasa lebihkureng jam 6.15 ptg..

Arini genaplh seminggu arwah ayah meninggalkn sy & keluarga..
huhuh.. cm semalam aje peristiwa itu berlaku, cm mimpi pun ada.. ;-p
kdg² tu tanya pd diri sendiri.. "ëh, betul ke aku yg hadapi semua ni?" 
Ya Allah, beriknlh aku kekuatan & semangat utk diteruskn kehidupan ini..

Dikesempatan ni juga,
sy nk ucapkn byk² terima kasih yg tak terhingga pd
saudara mara, jiran tetangga, sahabat handai & lain² yg sudi menziarahi arwah,
membantu pengurusan jenazah, memberi kata² semangat & doa utk sy & keluarga
terima kasih sekali lg, semoga Allah membalas jasa baik kalian semua..






“Apabila seseorang anak Adam meninggal dunia, maka terputuslah amalannya melainkan dari tiga perkara iaitu, sedekah jariah, ilmu bermanfaat dan anak yang soleh mendoakan untuknya”
(Riwayat Muslim).





InsyaAllah... 
doa dari kami takkan putus untukmu..








by: Leily

TERIMA KASIH SUDI SINGGAH SINI.. =D

Wednesday, May 9, 2012

WW #10 : Seni itu halus


As Salam...





^______________________^



alya oh alya, adess....!!!

 



by: Leily

TERIMA KASIH SUDI SINGGAH SINI.. =D

Tuesday, May 8, 2012

Doktor Blogger (Fatin Liyana) @ Nasi Lemak Kopi O


As Salam..


Suke ai tgk bideo ni,
 rileks n santai ajerk.. gelak sensorang!

kuat nyakat la si Fizo Omar kat FL yg super gojes ni yer..
menggelabah semacam aje aku tgk, aiiii..
tp... mmm.. match jugak dorang ni kan, ampun FL!!!! ;-p


saya juga tertarik dgn pesanan cik Fatin Liyana utk blogger² nih..
 i.  menulis blog dr hati, bkn kejar populariti..
ii. isi kandungan blog biar bermanfaat tuk sume..
iii. kurengkn gambo yg syok seniri, agak² r nk letak byk pon,
nnti org nyampah plak, hihihihi.. ;-p

nk lagi tips, tgk sendiri video ni .. ^__^




Fatin Liyana @ Malaysia Hari Ini (MHI)



aritu dh kuo Safiyya, mmg cumeiiii!
Blog Fatin Liyana, doktor blogger ni :-
 

Cun sehhhh doktor muda ni! 
full- package ghitu.. ;-)









by: Leily

TERIMA KASIH SUDI SINGGAH SINI.. =D

Monday, May 7, 2012

Dapat Baby Baru!


As Salam..


Ini ahli keluarga baru saya,
anak sedara saya, sepupu Alya yg ke-6..
anak lelaki pertama kakak saya, 
sbb 5 org yg dahulunya sume pompuan.. ;-p

suke beno abg ipo,
dh ada teman sejantina.. =)


Selamat Datang ke Dunia Baru
Muhammad Ali Amjad bin Sukiman

 ekeke.. Amjad wat peace ker tew???



see, Kak Alya dh badmood..
 mommie asek duk amek gambo baby.. ;-p




Huih, sopannye Kak Alya tu kan???.. 0:-)








by: Leily

TERIMA KASIH SUDI SINGGAH SINI.. =D

Thursday, May 3, 2012

[Giveaway] 5 followers bertuah ialah ....


As salam..


nih nak wat annoucement sket
psl GA fm free aritu..



okeh,
drumroll pls...


*



*



*



*

hek eleh, mcm adiah keter nk gempak.. ;-p




random.org result are :-


1.
 
 Sue Zainun - http://szainun.blogspot.com

2.




pd yg bertuah itu,
pls emel ur adress at ummileily@gmail.com
nnti saya posfm secepat mungkin okeh!!!

the rest yg kureng bernasib bek, jgn cedey².. 
nnti lenkali blh cuba lg.. hehehhe










by: Leily

TERIMA KASIH SUDI SINGGAH SINI.. =D

Wednesday, May 2, 2012

Utk mereka yg lahir sekitar tahun 70-an & 80-an


As Salam.. =)


Setuju atau tidak dgn artikel ni?? :-


-credit photo fb-



"We were the last to record songs of the radio on cassettes and we are  the pioneers of walkmans & chatrooms"


hahah, statement btul ni.. ada 1 tape yg ms tu kekasih hati, kini somi..
recordkn utk saya, time bercinta katakn.. .. =)
ms tu, thn 99 sy sgt minat lagu² Bob Marley & Pillgrims..
waa.. lagu Churaliyya Dekho Abto hari² mau psg.. =)

walkman plak taleh berenggang dlm thn 94- 97 tu..
tido pn sambil dgr walkman, adiah PMR..
taklama pastu dlm thn 98.. gile chat plak.. hahah..
chatroom plg femes ms tu #Kampung la.. =) 
heheheh... a thousand memories left behind!!!!!

mmg had a GREAT time  btuila!!!













by: Leily

TERIMA KASIH SUDI SINGGAH SINI.. =D




Related Posts with Thumbnails