Thursday, February 14, 2013

Abacus oh Abacus!!


As Salam..



2 ari lepas Alya ade homework matematik. Cam biasa mommie merangkap guru besaq akan turun padang. Tp aritu Alya tanya mommie psl abacus. Cikgu suh beli + bawak abacus ke skolah. apekebenda abacus ni?? Jenuh gakla mommie meng-gugel jap.. =)

hasil gugel.



Nasib baikla skrg maklumat sume kat ujung jari aje. Kalo tanya kat Tok Ma die naye la nk menjawabnye. Heheh..

Iyelah, silibus bebudak skrg compare ngan zmn mommie darjah 1 thn 87 dlu sgt la jauh bezanya. Dlu pakai batang lidi, batang eskrem aje skrg tade lg pesen tu. Tok Ma plak rasenye takdela cam mommie skrg, sama naik time anak wat homework bg semangat. Susun buku jadual skolah pun sendiri, kasut basuh sendiri.. Independent ghiteww..

ni skrg mommie pun sdg surf cane cara guna abacus ni. Nk ajar anak pun kena tahu kekdah die gak nnti x psl² ajo ilmu salah plak.. Huhuh..

sape kat sini terror abacus, meh ajo meh!
eh abacus sama ke cam sempua?? dedua mommie blur.. ;-p






TERIMA KASIH SUDI SINGGAH SINI.. =D

22 Sila Komen Disini ♪♫♪:

Qhaifa Nur said...

kat rumah ada Abacus ni..hubby sorang yg pandai so dialah yag kena ajar anak-anak...

tapi kat sekolah anak tak guna sangat dah suruh beli, kita belilah...last2 duduk bawah katil he..he..

Sue-Rya Qistina said...

kitorg suami isteri mmg x reti nak guna sempua ni. anak saya darjah 1 aritu masa beli buku, dtg satu set sekali ngan sempua, mujur murah. tapi xtau la bila nak digunanya

~Siti Hajar~ said...

Sy lg kantoi bab ni, sume serah kat hubby, tp hubby sllu bz, last2 htr tuisyen, cikgu ajar...haha

Kite dl xbelajo pun, rasanya sama cam sempua la..

salwana nordin @ che'wa said...

ha'a sekolah skang mmg kena belajar abacus ni..

anak saya pun mmg kena belaja..saya mmg tak pandai nk guna so mmg tak pandai nk jar dia..hhhuuuu

MrS. F!zA said...

wah sklh skrg pakai abacus eh..kita dlu mmg bawak lidi pon..haha..terkenang plk zaman silam..

hubby cikgu addmath sklh menengah tu sbb kita tkthu pk sklh skrg kna bwk abacus ni..

eima said...

abacus tu sempua la ...
aku tak reti ...

lieyalatif said...

EH BETUL2 TU LEILY...hang tau...mase mia tahun lepas, die buat homework, lepas tu suh aku check ...pakai abakus ni laaa...gile!! mane aku tau hahahahahaha....tapi bak kate ko, semua dihujung jari...aku belajar dari pakcik gugel laaa....dpt gak semak homework die....

Mia Kassim said...

Samalah...hari tu anak saya pun tanya pasal abakus ni....hubby search kat google juga camna nak buat...saya dah blur....sempua pun tak reti guna....huhu

Rafhani said...

Abacus?aku pon dok tahu,hahahahaha.Gane ni?

Nafira usof said...

baru nak tanya.. tu bukan sempua ke??

tengok rupe dah dekat nak sama dh..
mmg tak reti lah nk guna bendelah nih..heheehhe

NM03 said...

aku tingin nak belajar guna benda ni... sampai skang kempunan, takde sape nak ajar...

ieda immi said...

erghh seyes x pandai gunee huhu
tapi budak2 yg pandai guna nie , cerdik dalam matematik ! ;)

.:: Mrs Z ::. said...

baru mengalami benda yang sama ^_^haritu anak bawak homework guna menda alah ni..mak aii termenung jap saya..hehee...pastu tgk dlm buku teks dia, rupanya dalam buku teks pun ada ajar cara guna.. saya pun tgh cari maklumat pasal ni..kalau leily ada info lain2 nanti kongsi sini ye ^_^

SURIA AMANDA said...

Dania pun belajar menda ni..mama eh sumpah x paham..so xde sapa leh tolong dia..at last dia paham kan sendiri..i ckp..no harm if you ask your teacher if you dont understand..

norhidana miswan said...

heheheh sebutan moden abacus, tp biasa org panggil sempoa... teringat masa zmn sekolah rendah dulu konon2 ada belajar pakai sempoa tp tak mahir2... kalu nengok apek kt kedai gune sempoa nih punya lah laju, lg teror dr gune kalkulator

Hati Ema said...

sempoa.. ade belajar kat sekolah dulu kejap. tp sekolah punye lah. kite pinjam jer hehehehe

izzah said...

Sy pernah belajar gna abacus aka sempoa ni masa sek rendah dlu...mmg senang sgt nk kira...tp masuk sek men tak pakai dah bnda alah ni...xingat dh letak kt mana...hilang dh kot...

Erna said...

rasanya abacus dgn sempoa sama je, cuma nama je berlainan hehehe...
dulu2 saya ada gak belajar sempoa, tp dah ala2 ingatan plak skang hahahhaa..

HeNRieTTa JoSe said...

abacus?sempua? sama kot? tpi rietta pown xtaw....ekekeke....

Nur a.k.a admansyah said...

mm.. sorry... x blaja2 pun even ank akk yg eldest tu dh 12thn. Dedolu die yg ajar akk tp... dh lupe!

mama_umar_maryam said...

mmg dgr psl abacus nih..alamak,thn dpn umar drjh 1,kene stadi nih

Najihah said...

oo abacus.. aku panggil sempoa.. ade nama lain upernye.. best la alya blajar guna abacus




Related Posts with Thumbnails