Sunday, February 9, 2014

Cara Buat Cili/ Lada/ Cabai Jeruk



As Salam


Arini kak ton kongsi post psl Bumi Hijau kat opis ye
nk up crite ride to cameron mls sket nk mengarang
nnti la kalo korang ghajen menjenguknya lg blog kak ton yg dh kian usang ni..

ni sume dari laman opis kite
tanam main² aje tp hasilnya agak byk
blhla utk makan sket²



: cili/ lada solok :




: Cilipadi Unggu :



Ni kak ton nak kongsi resepi/ cara² nk buat lada jeruk ni
ada yg panggil cili, cabai atau kwsn sewaktu dengannya
ala, senang aje pon
tp tak kira, nk share n3 gak
nampak ber-update sket blog
nampak tak- nampak tak--


nah kau resepinya/ caranya :-
*kopipes resepi chef mat gebu, tqvm*





BAHAN-BAHANNYA :-)
80 - 100 gram cili hijau segar, cuci dan toskan
230 ml cuka makan
3 -4 camca besar gula
1/2 camca teh garam

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Cili hijau dipotong tapi jangan halus sangat biar kasar sedikit, kemudian celur dalam air mendidih selama 20 saat. Toskan dan biar sejuk.
  2. Sediakan botol, yang mana terlebih dahulu dicuci bersih dan rebus dalam air panas selama 5 minit, toskan hingga betul2 kering. Isikan botol tadi dengan cili, biar padat. Tekan sedikit. Ketepikan.
  3. Bancuh cuka makan dengan gula dan garam, kacau rata hingga semua larut. Tapis dan tuang ke dalam botol berisi cili hijau tadi hingga penuh, kalau tak cukup tambah sedikit cuka lagi. Tutup dan biar di tempat teduh. 
  4. Lepas 4 - 5 jam anda boleh nikmati cili jeruk, yang sesuai dimakan dengan semua jenis mi dan makanan pilihan anda. Pastikan sudu yang anda guna untuk mencedok cili, kering dan bersih.


 


Ni lada jeruk versi kak ton punye
harvest sket aje aritu
utk sebotol je




ni makan sama mee rebus mmg terangkat ni,
fuhhh.. lapo doh rase ;-)

neway selamat mencuba!














Instagram

TERIMA KASIH SUDI SINGGAH SINI.. =D

12 Sila Komen Disini ♪♫♪:

lia said...

makan dgn mee goreng basah... perghhhhh

salwana nordin @ che'wa said...

wahhhh gemuk2 je cili tu ha..geram hhheeee

kita tak penah buat solok lada ni, mkn tau kkkeeeeee

eima said...

oo kesan masak ek ....baru tau

LYAfrina said...

slurppp..
\sedaknyer.. suka mkn lada jeruk dgn char kuew teow

lizz said...

Makan ngan kuew teow goreng sedap nih...

Sue-Rya Qistina said...

makan ngan char kue teow pun sodap! ish ish..

lieyalatif said...

fuhh mkn ngan mee goreng ke bihun goreng sodap ni kan leily...nanti boleh la lieya buat stok dlm esbok....

sdk said...

penyedap selera makan nih, rasa masam2 skit tapi tak pedas kan?

encikarman said...

mkn dgn kueh tiew... best nih

munna said...

Sodapppp ni... Suka makan dgn mee goreng

Lily@MamaZaraZareef said...

Mak aiiii..gebus2 lada n cili hasil tanaman kat ofis tuh..first time tgk ada cili ungu..hihihi..jakun..:p

Mr Noble said...

Lada jeruk letak sikit dlm burger pon sedap :)




Related Posts with Thumbnails